GPL Student - 'Expect lower at the end of this transmission'

zaterdag 25 augustus 2007

Drie keer

Beste lezers,

Na een lange tijd niet gevlogen te hebben, was het vandaag dan eindelijk weer zo ver! Ik ben vandaag drie keer in de lucht geduwd. Al met al heb ik in totaal toch 57 minuten gevlogen. Het weer viel toch wat tegen. Vrij laag hangende bewolking en het zicht was ook niet optimaal. Al met al hebben we weer een geslaagde vliegdag gehad. Ook heb ik een aantal foto's gemaakt. Ook heb ik een film
pje gemaakt van een landing, in de cockpit wel te verstaan!

Het begon eigelijk allemaal op donderdag (23-08-2007). Ik had een afspraak gemaakt met bureau Intell (beveiliging van de
KLU). Dit alles om mijn KLU pas te laten maken. Met deze pas heb ik toegang tot de vliegbasis in Leeuwarden. Maar goed, we gaan verder met mijn vliegverhaal...

Het was 8.00 uur en de wekker ging af. Tijd om op te staan, want je wilt wel optijd bij het vliegbedrijf zijn om de brieffing mee te maken. Goed, ik ben klaar om te vertrekken. Fiets pakken en we fietsen naar de basis toe. Het is momenteel 8.45 uur en ben op de basis. De poort is in het weekend altijd gesloten, maar doormiddel de pas te laten zien, doen ze de poort zonder problemen open. Ik groet de bewaking en fiets naar het clubgebouw waar het momenteel nog niet al te druk is. Het is 9.00 uur en de laatste mensen komen binnen. Ik zie de DDI (Dienst Doend Instructeur), startleider en de lierman binnenkomen en de DDI roept om aandacht. Hij wil de brieffing gaan doen.

We starten vandaag w
eer in het gat. Hier even een METAR (Meteorological Aerodrome Routine Weather Report) van gister (met uitleg uiteraard ;-) )

METAR EHLW 251825Z AUTO 240005 KT 9999 SCT012 BKN015 BKN018 18/16 Q1025.

Wat je hier ziet is het weer bericht in luchtvaart termen. EHLW is de code voor Leeuwarden Air Base. E staat voor Europa H staat voor Holland L en de W staan voor Leeuwarden. Zo heb je ook EHAM etc. etc. (EHAM = Amsterdam, Schiphol). Daarna zie je de de datum. Deze staat op 25 augustus. Daarna komt de tijd in GMT, dus 18.25Z is eigelijk 20.25 lokale Nederlandse tijd. AUTO staat voor automatische updates. Daarna komt de wind, deze komt uit 240 graden en is 5 knopen. 5 knopen is ongeveer 9 KM/u. Het noorden is 360 graden. Het oosten is 090 graden. Zuiden is 180 graden en het westen is 270 graden. Zoals je kan nu wel kunt zien is dat de wind uit het zuidwesten komt met met een windkracht 2. Daarna komt het zicht. 9999 wil zeggen dat we meer dan 10 kilometer zicht hebben (wat eigelijk best tegenvalt). We komen nu bij het wolkenbasis terecht. SCT betekend 'Scattered'. Ook wel verpreid genoemd. Kortom, wolken zijn verspreid op 1200 voet (ongeveer 365 meter). BKN staat voor Broken. Ook wel gebroken genoemd. Gebroken wolken zijn te vinden op 1500 voet (ongeveer 457 meter). Het zelfde geld voor die 1800 voet (548 meter). 18/16 betekend de temperatuur. 18 is de hoogste temp. in graden celcius. 16 betekend het dauwpunt. Q1025 betekend de QNH in hectopascal. De luchtdruk dus. We zaten gister in een hogedruk gebied.

Zoals je wel kan merken komt er nog wel wat bij kijken. Goed, we weten nu wat we kunnen gaan verwachten. Gijs staat inmiddels al bij de trekkers te prutsen, hij krijgt dat ding niet aan de praat. Dus de startkabels er aan en gaan met die banaan. Ik stap achter op en rijden naar de eerste beste LS-4 kist, haken we aan en Gijs gaat er mee vandoor. Ik mag tip lopen met de twin die inmiddels ook al buiten staat. Goed, ik ben bij het veld en hoor dan dat ik weer de eerste mag zijn die mag vliegen vandaag! Helemaal top. Maar helaas, iemand heeft met het kabel rijden een grote fout gemaakt. De kabels zijn overelkaar heen gelegd, waardoor er absoluut niet gestart kan worden. Dus de kabels moeten terug getrokken worden. En ja hoor, kabel 2 van de trommel. We hebben nu dus nog maar 3 kabels over. Nadat alles is opgelost krijgt de startleider een belletje van de toren. ''De SAR gaat er zo uit, om precies te zijn over een half uur. Er mag NIET gevlogen worden''. Nou, dat kan er ook wel bij. Dat wordt wachten.

Het is precies 10.30 uur en d
e SAR steigt op en gaat op weg naar Engeland. Wat ze daar gaan doen weet ik niet, maar ze komen in ieder geval niet terug voor maandag. Dat schilt, we mogen vliegen! De heledag! Maar goed, na die vertraging gaat er eerst een LS-4 de lucht in, en ik moet nog even wachten. De LS-4 hangt in de lucht. Ik mag me klaarmaken voor mijn vluchtje. De instructeur komt ook al aangewandeld en die wil mijn logboekje even bekijken. We gaan vandaag het 'haken en neven' effect behandelen. Haken betekend als je bijv. links af wilt gaan, en je druk de knuppel naar lings zonder je pedalen te gebruiken, dan zul je zien dat de neus eerst naar rechts gaat en daarna pas naar links. Dit is dus te voorkomen door te gaan gieren (pedalen gebruiken). Zo gezegd zo gedaan. Vluchtje ging prima, helaas niet zo lang (6 minuten maar). We komen het circuit weer binnen en de kist wordt weer netjes aan de grond gezet. Tijd om even wat foto's te maken.
































Zo, het is weer tijd om te gaan vliegen. Ik ben weer aan
de beurt. Nu met een andere instructeur. Erwin heet hij. Gave gozer! Verteld prima wat we gaan doen, en mocht gewoon zelf even een stukje vliegen. Laten zien wat ik al heb gedaan en wat ik al ken, zeg maar. ''Zoek maar een punt, en vlieg daar maar heen. Probeer zo recht mogelijk te vliegen. Gebruik je staartroer ook als je gaat draaien. Dit ging verder prima en na 9 minuten staan we weer op de grond. 'Prima stukje gevlogen'. Kijk, dat hoor ik graag :-). In de tussen tijd ben ik ook even wezen kijken bij de lier. Zo, wat een machine zeg. Een grote vrachtauto met daar allemaal trommels op. Op zo'n trommel zit ongeveer 1800 meter aan kabel!

Toen kreeg ik te horen dat de twin die nu gaat landen weer voor mij is, ik mag weer vliegen! En deze keer met Ben Hiemstra, met hem heb ik 42 minuten gevlogen. Mijn record! Echt, ongeloofelijk mooi. We hebben veel thermiek gehad, we hadden uitschieters tot 450 meter hoogte! We zaten met 2 andere vliegtuigen (waaronder Gijs) in een thermiek bel. Wat een kick zeg. En ik heb helemaal zelf mogen invliegen en indraaien.

We zijn ook even rondje Leeuwarden geweest. Even over de binnenstad, Bilgaard en niet te vergeten Westeinde natuurlijk :-)! We hebben ook nog een stukje met een stel meeuwen mee gevlogen. Ik mocht een filmpje maken bij de landing, dit heb ik natuurlijk gedaan, en dit is het resultaat geworden.



Gaaf he!? Dit ga ik vaker doen. Met de volgende vliegles gaan we de start oefenen. Ik zit nu op 6 starts. Vandaag heb ik drie keer gevlogen! Een goede vliegdag zeggen we dan. Ik ga nu stoppen, als toetje nog wat foto's die ik gister gemaakt heb. (kwaliteit is niet zo goed, komt omdat de foto's zijn gemaakt via de telefoon.)


































































Groeten!

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Leuk verhaaltje daan!
Was leuke dag idd, vandaag ook trouwens, rete-thermisch:D Cya;)

Gijs

26 augustus, 2007 21:28

 
Blogger Daan zei...

Dat wil ik wel geloven, Gijs. Leuk dat je effe een reactie plaatst.

Groeten,

Daan

26 augustus, 2007 22:41

 
Anonymous Anoniem zei...

dag daan,
je ouwe opa uit hardegarijp is trots op je.
goed stukje verslaggeving van een fijne vliegdag!

28 augustus, 2007 12:12

 
Anonymous Anoniem zei...

dag daan,
je ouwe opa uit hardegarijp is trots op je.
goed stukje verslaggeving van een fijne vliegdag!

28 augustus, 2007 12:12

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage