GPL Student - 'Expect lower at the end of this transmission'

maandag 2 juli 2007

We gaan weer!

Hallo iedereen,

Zoals verwacht, was het weer hier in Leeuwarden niet zo best. Veel regen en laaghangende bewolking. Geen vliegweer helaas. Maar toen kreeg ik het bericht dat er om 13:15 uur toch een briefing zou zijn. Naja, goed, leuk! We pakken het logboekje en de fiets en fietsen weer naar de basis. Was precies kwartover 1 daar, dus we konden zo beginnen. Jeppe de Boer, mijn instructeur voor vandaag moest helemaal uit Amsterdam komen (F70 piloot KLC), dus de briefing werd wat uitgesteld.

De zon deed aardig zijn best om toch zichtbaart te blijven, 't was behoorlijk bewolkt. Maar we zagen de blauwe lucht al onze kant op komen. Goed 13:45 uur werd de briefing gehouden. Het veld was aardig nat, meer doorweekt. Vooral bij het ''gat'', dat stuk was helemaal omgetoverd als een meer. Er werd verteld dat we vandaag bij de noordkant zouden starten. 'T is een stukje lopen, maar goed, daar was het droog! Als eerste halen we de Dimona er even uit. Wat een prachtig vliegtuig(je) zeg! We gaan vandaag met drie vliegtuigen vliegen, de G103 (Twin PH-751), een LS4 en een DG300 PH-784. Effe een aantal foto's!















De G103 (Twin lesvlie
gtuig) PH-751 (Fox Charlie) Tot nu toe heb ik hier alle vluchten op uitgevoerd.















De LS4 PH1219 (Mike Charlie)















DG300 PH-784 (prestatie-eenzitter)

Omdat alles moet leren, mocht ik de DG300 naar buiten drukken en naar het veld toe ''brengen''. Samen met nog twee hebben we dit klusje even geklaard. Ik mocht deze keer tip lopen. Dit houdt in dat je bij de tip loopt van het vliegtuig en het vliegtuig stuurt. Dit ging echter perfect! Bij het veld aangekomen wordt het vliegtuig aan de tracktor gehaakt, en gaan we zo verder. Ik sta nogsteeds bij de tip, om het vliegtuig nog wel goed achter de tracktor te houden. Jemig, wat een klere bende daar op dat veld... BAH. Nou, goed, toch aangekomen op de bestemming. Ik mocht samen Marrit (ook lid van de FAC) de DG na checken. Dit moet elke keer gebeuren voordat deze gaat vliegen. Zo, alle checks zijn gedaan. Is prima in orde. De lieren worden naar ons toegebracht om het eerste vliegtuig de lucht in te krijgen.

De startlijst is inmiddels ook gemaak
t, en warempel, ik mag als eerste :-)! Goed, samen met Jeppe gaan we naar het vliegtuig toe. Ik vertel hem nog even wat Johan en ik hebben behandeld. Deze keer gingen we de ''snelheid, horizon en trim'' behandelen. Na eerst wat theorie hebben doorgenomen, stap ik in het vliegtuig, klep dicht. Nu beginnen we aan de checklist. Kap gesloten en vergrendeld, instrumenten OK? Stuurorganen OK? De trim in de correcte stand? Onkoppelhaak gecontroleerd? Kleppen dicht en gelocked? Startplaats vrij? Alle punten bij deze waren goed, en we zijn klaar om te gaan. De lier wordt weer strak getrokken, en langzaam gaan we weer vooruit. En dan, weer in 3 seconden van 0 naar 100 KM/u. Nogmaals, een waanzinnig gevoel. We vliegen rechtuit. Ik heb de controls weer, en moet proberen een snelweg in het midden van mijn kap zien te houden. Dit lukt aardig, want als je het toestel goed getrimed hebt, hoef je de stick eigelijk niet meer te gebruiken. Met de pedalen probeer ik kleine correcties te doen, hier moet ik nog wat meer de handigheid in krijgen, maar dat komt wel. We kwamen op een hoogte van 540 meter. De snelheid iets meer dan 100 KM/u, dus dat schiet aardig op.

Op een gegeven moment vraagt
Jeppe mij om de electrische variometer even aan te doen. Deze doen we aan, en ja hoor, we hebben beet. We zitten in een kleine thermiek bel. Je kunt dit merken door een toon die de variometer geeft. Laag en langzame piepjes is geen thermiek, maar hoe sneller en hoger dat ie slaat, hoe meer meter per seconden we steigen, thermiek dus. We draaien nog wat rondjes, en dan zijn we bijna weer bij de 200 meter. Tijd om terug te gaan naar het veld. 200 meter is een standaard hoogte voor een circuit. Een circuit betekend het binnenvliegen van het vliegveld. We proberen de snelheid centraal te houden, de hoogte goed te krijgen voor een mooie landing. We draaien richting de baan, en de kleppen worden weer uitgeklapt, we dalen nu zeersnel en vliegen langzaam. De kleppen drukken we weer naar binnen toe, en zo komen we tot een prachtige 'touch down'! Na enkele seconden staan we weer stil en wordt het tijd om mijn tijden op te schrijven van deze vlucht. Ook even debriefen met de Jeppe. We brengen de kist weer op zijn plaats voor de volgende gebruikers. In de tussen tijd heb ik nog even wat foto's gemaakt.












































Na een tijdje te hebben geholpen op het veld, was ik weer aan de beurt. We stappen weer het vliegtuig in. We gaan het zelfde doen, als wat we zostraks deden. De checks worden weer gedaan, en de lier wordt weer aangehaakt. ''Hij staat strak'', en de we gaan weer met volle vaart de lucht in. Maar deze keer ging het iets anders dan geplaned. We gingen iets te langzaam, dat lieten we merken door horizontaal te vliegen. De lierman weet nu, dat hij iets meer gas moet geven. Hij gaf zo veel gas, dat de kracht te veel werd. Dit resulteerde tot een kabel breuk. Een flinke dreun kan ik je vertellen. Helaas, 200 meter, je kan er niet zo veel mee. Dus, even wat vliegen over de stad, en weer terug. Maar goed, weer een vliegervaring rijker!

Als toetje nog een aantal foto's!













































Zo, dit was het weer voor vandaag. Misschien morgen weer een bloggie!


Adios!

Daan

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage